عجیب ترین کانسپت ها
کانسپت ها همیشه بخش جذابی از صنعت خودروسازی بوده و هستند، اما در این مقاله کانسپت هایی را معرفی می کنیم که عجیب و حتا زشت به نظر می رسیدند و خوشبختانه تولید نشدند.
در ابتدا تعریفی از کانسپت یا همان طرح مفهومی داشته باشیم و با این عبارت بیش تر آشنا شویم. زمانی که یک کمپانی تصمیم به ساخت خودرویی می گیرد، در ابتدا طرح های اولیه روی کاغذ و یا سیستم شکل می گیرند و پس از بررسی های مختلف و نهایی شدن طرح ها، نوبت به تولید یک کانسپت یا طرح مفهومی می رسد.
کانسپت در واقع نگاه یک کمپانی به آینده را نشان می دهد و معمولاً رنگ و بوی محصولات یک نشان در سال های آینده را می توان از کانسپت آن فهمید. در کانسپت ها برخلاف خودروهای تولیدی، محدودیت خاصی وجود ندارد و همه چیز در بخش طراحی و مهندسی بلندپروازانه طراحی می شود. به همین دلیل است که معمولاً کانسپت ها با نمونه های تولیدی متفاوت اند و بزرگ نمایی ها در نمونه های تولیدی کاسته خواهند شد.
پس از طراحی کانسپت و بررسی بازخورد آن کمپانی ها تصمیم می گیرند که پروژه کانسپت را به تولید نزدیک کنند یا نه. به همین دلیل است که بسیاری از کانسپت ها هیچ وقت به تولید نمی رسند و ما هم در این مقاله کانسپت هایی را بررسی می کنیم که علاقه مندان روی خوش به آن ها نشان ندادند و کمپانی ها هم تصمیم گرفتند پروژه تولید آن ها را ادامه ندهند.
کانسپت شرکت های خارجی
1. کانسپت لکسوس LF-SA
در سال های اخیر کانسپت های عجیب و زشت کم نبودند، اما شاید بتوان گفت یکی از بدترین آن ها لکسوس LF-SA بود که به عنوان یک هاچ بک کراس کامپکت معرفی شد.
این کانسپت در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه ژنو به مناسبت جشن ۲۵ سالگی برند لکسوس معرفی شد. این خودرو به عنوان یک هاچ بک کراس چهار و مدرن با ۴ صندلی طراحی شده بود، اما از همان ابتدا بسیاری طراحی این کانسپت را عجیب ارزیابی کردند.
شاید زشت ترین المان طراحی این خودرو را در رینگ ها ببینیم که لکسوس هیچ وقت این سبک را در دیگر محصولاتش به کار نبرد. البته در قسمت جلوپنجره هم همان طرح معروف لکسوس را می بینیم که بزرگ شده است و ظاهر جالبی ندارد.

2. کانسپت فورد SYNus
فورد در سال ۲۰۰۵ از کانسپت SYNus در نمایشگاه خودروی دیترویت پرده برداشت و همان طور که می بینید طراحی عجیبی برای این خودرو در نظر گرفته شده است. این کانسپت بر مبنای فورد فیستا در آن زمان طراحی شد و در واقع، یک خودروی کامپکت است. فورد SYNus مجهز به شیشه های ضدگلوله و بدنه زرهی بوده و مجهز به حالت لاک دان است که در این حالت تمام پنجره ها به صورت کرکره ای بسته می شوند.
فورد SYNus یک خودرو با طراحی زشت و با نامی عجیب بود که با توجه به اندازه آن هرگز مشخص نشد که هدف فورد از طراحی آن چه بوده است.

3. کانسپت کرایسلر اکسپرسو
یکی از اجزای خودرو که در واقع دیده نمی شود اما بخش مهمی از هویتش محسوب می شود، نام مدل است. در فهرستی که برای شما گردآوری کرده ایم یکی از المان ها نام این کانسپت هاست که در مورد این خودرو با نامی نامناسب برای خودرو مواجه ایم. اکسپرسو نام کانسپت کرایسلر است که مشخصاً از قهوه اسپرسو گرفته شده و هویت عجیبی برای این کانسپت رقم می زند.
کرایسلر اکسپرسو بر مبنای پلتفرم کرایسلر نئون طراحی شده، اما در این خودرو فاصله محوری کم شده و ارتفاع بالاتر آمده است تا با این ظاهر عجیب طرف باشیم. شکل رینگ ها و طراحی عجیب پنجره ها باعث شده است این خودرو بیش تر به یک اسباب بازی شبیه باشد تا یک اتومبیل. خوشبختانه این خودرو هرگز به تولید نرسید و در تاریخ کرایسلر به عنوان یک کانسپت به جا ماند.

4. دوج سوپر ۸ Hemi
دوج سوپر ۸ Hemi قرار بود برگرفته از طراحی های جذاب کرایسلر در دهه ۹۰ باشد، اما متأسفانه با این فاجعه در طراحی همراه بود. در سال ۲۰۰۱ و در نمایشگاه دیترویت بود که دوج از این کانسپت پرده برداشت و مشخص بود که الهام طراحی این خودرو از خودروهای قدیمی بوده است.
سقف شیب دار و حذف ستون B با عث شد در عقب طراحی نویی را داشته باشیم، اما شیشه نسبتاً تخت جلو یک ناهماهنگی عجیب را در طراحی رقم زد. خطوط طراحی کناری به صورت فاجعه باری زشت اند و برآمدگی جلوپنجره در جلو ظاهر این خودرو را عجیب تر کرده است. این خودرو هم هرگز به تولید نرسید و قطعاً اگر تولید می شد، نقطه سیاهی را در تاریخ دوج رقم می زد.

5. مرسدس بنز ویژن SLA
طراحی خودروهای رودستر ارزان چیزی است که هرگز در دی ان ای مرسدس بنز نبوده است و شاید دلیل فاجعه بودن کانسپت مرسدس بنز ویژن SLA همین باشد. در سال ۲۰۰۰ و در نمایشگاه خودروی دیترویت، مرسدس بنز از این کانسپت پرده برداشت و قرار بود این خودرو کانسپت جذابی با الهام از SL معروف باشد.
پیشرانه ارزان ترین محصول بنز، یعنی کلاس A، در این خودرو به کار رفته بود و از نظر فنی و آیرودینامیکی ویژگی های جالبی را در این خودرو می دیدیم، اما مشکل اصلی طراحی عجیب و زشت مرسدس بنز ویژن SLA بود که خوشبختانه این خودرو هیچ وقت به تولید نرسید.

6. مرسدس بنز ویژن Urbanetic
نوبت به یکی دیگر از کانسپت های مرسدس بنز رسید که دید عجیبی از آینده را به ما می دهد. مرسدس بنز ویژن Urbanetic کانسپتی بود که در سال ۲۰۱۸ با هدف نشان دادن حمل و نقل آینده معرفی شد. این خودرو بر مبنای سیستم خودران طراحی شده بود و ویژگی های مدرن جذابی در آن دیده می شد، اما باز هم مشکل این کانسپت طراحی عجیب و نازیبای آن بود و باعث شد این خودرو نقشی در آینده سازی مرسدس بنز نداشته باشد.

7. هوندا Unibox
هوندا Unibox کانسپتی بود که برای اهداف مختلفی طراحی شده بود. این خودرو می توانست یک خودروی حمل و نقل شهری باشد که امکاناتی مدرن در آن دیده می شد. این کانسپت در سال ۲۰۰۱ و در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شد و در آن زمان، خودرویی با امکاناتی فوق مدرن محسوب می شد.
خودرویی با فضای زیاد که امکانات جذابی مثل تلفن (آپشن پیشرفته در آن زمان)، رادار خطی، سیستم هشدار تصادف، دوربین عقب و… در آن دیده می شد. با وجود این که، از نظر آپشن این کانسپت یک خودروی ایده آل برای آینده به نظر می رسید، اما ظاهری عجیب، شلوغ و زشت را داشت و هیچ وقت محصولی شبیه به این خودرو توسط هوندا به تولید نرسید.

8. کیا KCV-II
سال ۲۰۰۲ و در نمایشگاه خودروی پاریس بود که کمپانی کره ای کیا از کانسپت کیا KCV-IIپرده برداشت. این خودرو قرار بود دید کمپانی نسبت به تولید خودرویی آفرودی و پیکاپ را نشان دهد که ویژگی های شهری جذابی دارد.
پیشرانه ۳٫۵ لیتر V6 سیستم چهارچرخ محرک را تغذیه می کرد و ویژگی های فنی روی کاغذ به نظر جالب می آمد. اما به ظاهر این خودرو نگاه کنید! پیکاپ کیا در جلو ظاهر هاچ بک را دارد که ارتفاع آن بالا آمده است و هیچ هماهنگی در طراحی این خودرو دیده نمی شود. خوشبختانه کیا هیچ وقت این مدل را تولید نکرد و کیا KCV-II هرگز به جاده ها نیامد.

کانسپت های تولید نشده شرکت های داخلی
شرکتهای خودروسازی ایرانی بسیار کم پیشرفت میکنند و خودروهای از کار افتاده و قدیمی خود را برای سالهای متمادی تولید میکنند. این شرکتها تا زمانی که دیگر خودرو واقعا قابل استفاده نباشد آن را تولید میکنند و حتی پس از توقف تولید، قطعات فنی آن را در خودروهای دیگر خود به کار میبرند؛ اما همین شرکتها همواره در تلاش بودهاند تا محصولات جدید را به سبد محصولات خود اضافه کنند که نهایتا بسیاری از آنها در حد پیش تولید باقی مانده و هرگز به تولید انبوه نرسیدند.
1. رنو سپند کار
شرکت پارس خودرو پس از گرفتن امتیاز تولید رنو ۵ از شرکت سایپا، تصمیم گرفت تا اتومبیل سپند را در سال ۱۹۷۸ با تغییرات اندک در مقایسه با رنو ۵ روانه بازار کند،. این در صورتی بود که پارس خودرو قصد داشت تا نمونههای دیگری از این اتومبیل را نیز همانند سپند جوانان و سپند ۲ به تولید برساند. یکی از نمونههایی که پارس خودرو قصد تولید انبوه آن را داشت نسخه باری سپند کار بود.
این نسخه نسبت به رنو ۵ کمی تغییر کرده بود که از جمله این تغییرات حذف صندلیهای عقب، تغییر درها، پنجرهها و ایجاد فضای باری در قسمت عقب خودرو بود. اگرچه پارس خودرو میتوانست با عرضه این اتومبیل به بازار فروش مناسبی را به دست بیاورد، اما این پروژه را بنا به دلایلی نیمه کاره گذاشت و آن را در پیش تولید متوقف کرد.
2. تندر ۹۰ سایانا
بعد از آن که اتومبیل رنو لوگان وارد بازار ایران شد، خریداران از طراحی زشت و زخمت این اتومبیل انتقاد کردند. از این رو، شرکتهای ایران خودرو و سایپا که در آن زمان مشغول به تولید تندر ۹۰ بودند، تصمیم گرفتند تا فیس لیفت این خودرو را به صورت جداگانه به تولید برسانند.
بعد از آن که شرکت سایپا از نسخه فیس لیفت تندر رونمایی کرد، ایران خودرو نیز از نسخه جدید تندر ۹۰ تحت عنوان سایانا در سال ۱۳۸۸ رونمایی کرد؛ اما ایران خودرو این اتومبیل را به عنوان یک محصول جدید معرفی نکرد و از آن به عنوان یک اتومبیل تیونینگ شده توسط آپکو رونمایی کرد.
این در صورتی بود که تغییرات اعمال شده در سایانا از یک تیونینگ معمولی بیشتر بود، به نحوی که جلوپنجره و سپرهای این اتومبیل نسبت به تندر بسیار تغییر کرده بود و علاوه بر این ایران خودرو جای پلاک این اتومبیل را نیز از روی سپر عقب برداشته و روی در صندوق قرار داده بود.
آپکو برای کابین این خودرو نیز تغییراتی در نظر گرفته بود که تریم فیبر کربنی، تزئینات کرومی و چرم قرمز نمونهای از آنها بودند. ایران خودرو میتوانست با تولید این اتومبیل با پیشرفت خوبی مواجه شود، اما بنا بر دلایلی این خودرو ملی هرگز به تولید نرسید.

3. پیکان فیس لیفت
یکی دیگر از خودروهای ملی عجیبی که قرار بود به تولید برسد پیکان فیس لیفت بود. یپکان یکی از پرطرفدارترین اتومبیلهای تولید شده در شرکت ایران خودرو بود که تولید آن در سال ۱۳۸۴ متوقف شد و شرکت ایران خودرو پس از این اتفاق از کورس رقابت با سایپا که در آن زمان مشغول به تولید پراید بود جا ماند.
از این رو ایران خودرو که در آن زمان از لحاظ مالی اوضاع نابسامانی داشت و اجرای پروژههای خارجی را هم در دست گرفته بود، تصمیم گرفت تا در سال ۱۳۸۵ پیکان را وارد بازار خودرو آفریقای جنوبی بکند. برای انجام این کار ایران خودرو پیکان از کار افتاده را فیس لیفت کرد؛ اما پس از گذشت مدتی ایران خودرو به این نتیجه رسید که نمیتواند برای این خودرو در بازار آفریقا جایگاهی پیدا کند و به همین خاطر پس از صرف هزینه هنگفتی به این پروژه خاتمه داد.

4. سیناد کوپه
نخستین محصول شرکت کیش خودرو در سال ۱۳۷۹ تحت عنوان سیناد به بازار خودرو کشور عرضه شد. کیش خودرو برای این محصول قطعات فنی رنو و بدنه فایبرگلاس را در نظر گرفته بود.
اما شرکت کیش خودرو تنها به تولید نسخه معمولی این اتومبیل راضی نشد و تصمیم گرفت تا نمونههای دیگری از سیناد را از جمله سیناد کوپه روانه بازار کند. کیش خودرو چند نسخه از سیناد کوپه را به تولید رساند و در چند نمایشگاه از آن رونمایی کرد.
اما پس از گذشت مدتی شرکت کیش خودرو به دلیل برخی از اتفاقات و همچنین مشکلات مالی ورشکست شد و نتوانست این اتومبیل را وارد خط تولید کند. شرکت کیش خودرو برای این اتومبیل همانند سیناد معمولی، موتور ۱.۶ لیتری رنو مگان را در نظر گرفته بود. علاوه بر این یکسری امکانات نیز برای این اتومبیل در نظر گرفته شده بود که برای نمونهای از آنها میتوان به رینگ آلومینیومی، صندلیهای چرمی و سانروف اشاره کرد.
5. جیپ چابک
شرکت پارس خودرو از آغاز فعالیت خود در سال ۱۳۳۵ تا دهه ۸۰ مونتاژ کردن محصولات جیپ را انجام میداد. این شرکت در اواخر دهه ۷۰ تصمیم گرفت تا جیپ صحرا را با تغییراتی روانه بازار کند. از این رو، پارس خودرو از جیپ جدید چابک که آن را با همکاری شرکت انگلیسی تکنوکرافت ساخته بود در سال ۱۳۷۸ رونمایی کرد. پارس خودرو برای طراحی این اتومبیل از جیپ رانگلر YJ الگوبرداری کرده بود و با در نظر گرفتن فرم جدید برای اتاق این خودرو و همچنین خطوط نرم گلگیرها ظاهر زیبایی را به این اتومبیل بخشیده بود.
علاوه بر این، در چابک از قطعات فنی نیسان پاترول مثل پیشرانه 2.4 لیتری Z24 هم استفاده شده بود که میتوانست این جیپ جدید ایرانی را به محصولی قدرتمند تبدیل کند؛ اما بااینحال، به دلیل مشکلات مالی پارسخودرو در آن زمان و عدم بازاریابی مناسب، جیپ چابک هیچگاه به تولید انبوه نرسد.

6. رانا هاچ بک
شرکت پژو همزمان با اعمال تحریمهای بینالمللی در سال ۱۳۹۱ تصمیم گرفت به همکاری خود با ایران خودرو خاتمه دهد و ایران را ترک کند. ایران خودرو نیز به دنبال این موضوع تصمیم گرفت تا نسخه جدیدی از رانا را تحت عنوان رانا هاچ بک به تولید برساند. بدنه این اتومبیل از زاویه جانبی همانند پژو ۲۰۶ بود و چراغهای عقب آن طراحی متفاوتی داشت.
اما شرکت ایران خودرو پس از آن که تولید پژو ۲۰۷ را مجددا آغاز کرد، تصمیم گرفت تا پروژه رانا هاچ بک را لغو کند.

7. سمند پردیس
شرکت ایران خودرو پس از آن که نخستین خودرو ملی خود یعنی سمند را در سال ۱۳۸۰ روانه بازار کرد، تصمیم گرفت تا نسخههای جدید از این خودرو ملی را به تولید برساند. یکی از چشمگیرترین نسخههایی که بر پایه سمند ساخته شد، سمند پردیس بود که ایران خودرو از آن در سال ۱۳۸۳ رونمایی کرد.
شرکت ایران خودرو قصد داشت تا این اتومبیل را در سال ۱۳۸۵ و با طراحی جدید و امکانات بیشتری نسبت به سمند مانند سیستم تعلیق جدید و ناوبری، سیستم پخش DVD، نمایشگر LCD و کروز کنترل روانه بازار کند. اما این اتومبیل نیز هرگز به تولید نرسید.

8. سمند زوبین
یکی دیگر از خودروهای ملی که هیچگاه پروژه تولید آن نهایی نشد سمند زوبین بود. شرکت ایران خودرو در اوایل دهه ۸۰ تصمیم گرفت تا نسخه جدیدی از سمند را تحت عنوان سمند زوبین با هدف جذب جوانان به تولید برساند. از این رو، شرک ایران خودرو برای این اتومبیل یک موتور توربوشارژ قوی، هندلینگ مناسب و امکانات زیادی را تعبیه کرده بود؛ اما این پروژه نیز لغو شد، چرا که طراحی یک محصول اینچنینی روی پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ کاری نشدنی بود.

9. سمند وانت
یکی دیگر از خودروهای ملی که شرکت ایران خودرو قصد داشت آن را به تولید برساند سمند وانت بود. شرکت ایران خودرو به منظور تولید این اتومبیل قسمت بار تندر وانت را روی کابین سمند قرار داده بود که به این پیکاپ ظاهر نسبتا قابل قبولی را داده بود.
با تمام این تفاسیر پس از آن که ایران خودرو پیکاپ آریسان را وارد خط تولید کرد، تصمیم گرفت تا پروژه ساخت سمند وانت را لغو کند.

10. سمند جوانان
ایران خودرو با گذشت چند سال از پروژه زوبین، تصمیم گرفت تا نسخه دیگری از سمند را به منظور جذب جوانان بسازد؛ اما این دفعه پروژه جدید ایران خودرو روی همان نسخه معمولی سمند و با تغییرات اندکی در مقایسه با زوبین به اجرا رسید.
شرکت ایران خودرو این اتومبیل را سمند جوانان نامگذاری کرد و هدف آن از ساخت این اتومبیل زنده نگه داشتن یاد پیکان جوانان بود. شرکت ایران خودرو سمند جوانان را در سال ۱۳۸۷ و در نمایشگاه مشهد معرفی کرد و تصمیم داشت که آن را بعد از گذشت یک سال از معرفی روانه بازار کند. ولی هرگز این اتفاق نیفتاد.
سمند جوانان نسبت به نسخه معمولی سمند تغییرات بسیار اندکی کرده بود که از جمله آنها رکابهای اسپرت و بلندتر و سپرها بود. ایران خودرو برای سمند جوانان نمونه تقویت شدهای از موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ L4 پژو پارس ELX را در نظر گرفته بود که میتوانست قدرت ۱۳۰ اسب بخار را به تولید برساند. همچنین شرکت ایران خودرو برای سمند جوانان کمک فنرهای جدید و سیستم تعلیق اسپرت را در نظر گرفته بود.
کابین سمند جوانان نیز در مقایسه با سمند معمولی با تغییراتی همراه شد که برای نمونهای از آنها میتوان به سیستم صوتی حرفهای، تودوزی تمام چرم و صندلیهای اسپرت اشاره کرد.

سخن آخر
برای مشاوره بیشتر یا خرید محصول میتوانید با شماره 09353027642 از طریق تلگرام یا واتساپ در تماس باشید.
کیمیا گستر با بیش از 25 سال سابقه در زمینه بلبرینگ و بیرینگ آماده پاسخگویی به سوالات شماست.